Bátorság - avagy két hete a könyvpiacon (tippek és miegyéb)

Bátor vagy - mondták. Akkor nem értettem, miért, de most már kapiskálom. Azzal, hogyha valaki kiadja a könyvét, vagy egyáltalán veszi a bátorságot és a nyilvánosság elé lép, kaphat hideget és meleget is. 

Vannak elvárások. 

Az olvasókban. A történet legyen cselekményes, a szöveg legyen olvasmányos és a szereplők szerethetőek. Mindig lesznek, akiknek tetszik és lesznek olyanok, akik a kákán is a csomót keresik. Az okos író pedig szelektál, nem szabad rögtön a kardunkba dőlni, viszont tudnunk kell a képességeink határát. Ami igaz és belefér a regény, a szereplők és az író elképzeléseibe meg személyiségébe, azt a tanácsot megfogadja. Ami csak gyalázkodás és pocskondiázás, elengedi a füle mellett.

Meg az íróban is leledzenek elvárások. Az eladási mutatókkal, kritikákkal, visszajelzésekkel kapcsolatban. A pozitív és váratlan hírek borzalmasan jók és lelkesítők, de a negatívak olyan érzéseket is ébreszthetnek a szerzőben, amitől legszívesebben visszaforgatná az idő kerekét, meg nem történté tenné a kiadást:



Nem lájkolnak, vagy kommentelnek a könyvemmel kapcsolatban? A kutyát sem érdekli az írásom? Nem fogynak a könyvek? Csak a kritikák és a tanácsok özönlenek? 

Ha ez így van, vagy ezt érzed, akkor valószínűleg csak erre fókuszálsz és nem veszed észre a jó visszajelzéseket! Mert hidd el, ha már kiadták, vagy egyáltalán képes voltál egy könyvet befejezni, teljesen megírni, benne a munkát, akkor annak megvan a maga értéke. Néha segít az összehasonlítás más kezdő szerzőkkel. Hogy ők mennyit értek el és mit tettek érte. Néha segíthet a naplózás, ahol összegzed, a negatív és a pozitív jelzéseket is! Mert így reális képet kapsz, nem csak azt, amit a féltő, büszke és törékeny szülői szíved (mert igen, az alkotó szülő, az alkotása pedig a gyermek, aki most tanul meg járni és eligazodni a nagyvilágban) észrevesz az írói szemüveg nagyon szelektív lencséjén keresztül. 

Ha nem rögtön egy nagy kiadónál kezd az ember, ahol a marketing és a könyves boltok százai is hadi sorba állnak, akkor magának a szerzőnek is sok munkája van a könyve terjesztésében. Nyilván, én nem vagyok egy túlságosan nagyhangú vagy törtető alak, de a magam módján megteszem azt, amit tudok tanulás és munka mellett is.

Hogy mik ezek?

Mozgósítom az ismerőseimet, a családom, a barátaim, akiket érdekelhet a könyv. Ők az első vevők és a terjesztők is. Elfogultak igaz, de támogatnak és a kezdeteknél ez a legfontosabb. Önbizalmat adnak az első lépések során.

Facebook oldalt készítek (ma már szinte mindenki fenn van): posztolok, mint állat, részleteket, grafikákat teszek ki, nyereményjátékokat csinálok, egy-egy hirdetést is eleresztek a regény célközönségének megfelelően. Vastagabb bőrt kell növeszteni és tenni, amit egyébként nem tennél. Minden ismerőst meghívni a saját oldaladra, megkérni őket, hogy osztogassák a posztjaid, és igyekezni kell minél több potenciális érdeklődőt az oldalra csábítani. Így is, a több száz követőből, hidd el, kb. 5-10% lesz olyan, aki meg is veszi a regényt.

Olyan szempontból szerencsém van, hogy a kiadómnak szintén vagy facebook oldala, illetve tapasztalata az online marketingben. Ők segítenek ötletekkel illetve megosztásokkal is, hiszen az az ő érdekük is! Ha a te kiadód nem tesz semmit érted, csak lenyúlja a haszont, keress jobbat! Van olyan!

A Moly.hu regisztráció is hasznos lehet. A célközönséget ott a legkönnyebb elérni! Várólista, kívánság lista, most olvassa... stb! Az emberek szeretik a referenciát! Ha látják másnál, ha olvassák az értékeléseket, több kedvvel vágnak bele egy könyv elolvasásába. 

Végül, amihez még nem vettem erőt (és igen, ide kell a legtöbb bátorság is!), hogy szóljak bloggereknek, könyvkritikusoknak, hogy vegyék kézbe a könyvemet és írjanak róla pár sort. Ismerősök már bekerültek a képbe, de olyan ismertebb, több ezres közönséggel bíró oldalak nem, amik jobban a hírét vihetnék a regénynek. Hiszen ők őszinték lesznek, a hibákat is megemlítik és ez ijesztő lehet... 

Non plus ultra: Írók boltja, vagy más kisebb könyvesboltok megkeresése, ahol nem tesznek rá sokat a könyvre, megfizethető áron, mégis nagyobb közönség elé tárják a regényed. Akár könyvbemutatókat is szervezhetsz, ha vagy elég buzgó és lelkes, találsz helyet és látogatókat, amiből cikkek, képek és mindenfélék születhetnek.

És hol tartok én?

Az első két hét lement, azóta tarthatom a kezemben a saját regényemet. Évekig csak digitális formában volt jelen az életemben. És körülbelül ugyanannyi ideig csak a képzeletemben. Szóval, nem kell rögtön a falnak rohanni, várni, hogy egy több éves, esetleg évtizedes történet pillanatok alatt kivirágozzon. Időt kell hagyni, hogy terjedjen a könyv híre, hogy elolvassák és továbbajánlják! Nem szabad feladni az aktivitást! Ha most nem is, de később meg lesz az eredménye a sok beleölt időnek. 

Szóval itt vagyok: két tucat eladott példány, 400 fős facebook oldal... Te is megrendelheted ITT az "Ahol a part szakad" c. ifjúsági regényem, ha már reklám és rámenősség! :) ;)

Még egészen kicsiben, de VALAMI ELKEZDŐDÖTT!




Megjegyzések

Facebookon is!

Népszerű bejegyzések